Ik doe er weer toe!

Ik doe er weer toe!

Zonder Ike (38) zou het leven van Gerrit (76) er heel anders uitzien. “Dan was ik veel alleen geweest. Ik spreek mijn buren maar af en toe en van mijn kinderen hoor ik weinig. Ik ben heel blij dat Ike voor me klaarstaat. Nu heb ik iemand om mee te praten. Door hem heb ik meer het gevoel dat ik er weer toe doe.”

Ike, die niet om grapjes verlegen zit, wordt er stil van. “Dit had ik niet verwacht. Dat Gerrit dit zegt geeft me een goed gevoel.” Drie jaar geleden leerden ze elkaar kennen. Ike: “Ik ben op maandag vrij en wilde op die dag iets voor iemand doen. Ik wilde graag iets betekenen. Ik heb zelf ambulante woonbegeleiding. Daar hoorde ik over Stichting Hart voor Zwolle en hun maatjesproject. Na een gesprek werd ik gekoppeld aan Gerrit.”

De match tussen Ike en Gerrit bleek een schot in de roos. Samen praten, de hond uitlaten en vooral koffie drinken. Gerrit: “Of ik het nou goed vind of niet, hij staat voor de deur. Ik kan hem niet buiten laten staan.” Grappen maken, dat is waar de twee ook goed in zijn. En praten over techniek. Gerrit was onder meer monteur en Ike is chauffeur. “Het leukste is samen kletsen. Elkaar verhalen vertellen. Ik heb er genoeg over mijn tijd als machinist.”