Talkshow "Iedereen is wel eens eenzaam"

Eenzaamheid lijkt soms een abstract begrip, iets dat over een ander gaat. Maar toch voelen we ons allemaal weleens eenzaam of ongelukkig. Bijvoorbeeld in de overgang naar een andere levensfase, door een gebeurtenis die je leven op zijn kop zet of doordat je je niet écht gezien of gehoord voelt in een stad of vriendengroep. Ook jonge mensen geven steeds vaker aan zich eenzaam te voelen. Op social media delen we vaak het perfecte plaatje van onszelf en ook face-to-face vermijden we gesprekken over ons (mentale) welzijn maar al te graag. Hoe kan het nou dat we onze eenzaamheidsgevoelens voor ons houden en het zo lastig vinden om die met elkaar te delen? Wat is er nodig om daarvoor ruimte te maken? Hoe kunnen we de taboes rondom eenzaamheid doorbreken en elkaar een helpende hand bieden? En vooral: wat kun jij zelf doen?”

“In een gesprek met onder andere een ervaringsdeskundige, rapper Rico en onderwijsdeskundige Anne-Dreke Deddens gaan we in gesprek over deze onderwerpen. Ook is er volop ruimte om mee te doen. In de museumtuin van ANNO, stadsmuseum Zwolle gaan we met elkaar in gesprek. Na afloop kan je terecht voor een drankje in Het Vliegende Paard. Extra speciaal is dat ook jongeren van De Fakkelteit het podium zullen betreden. Ook zij hebben de impact van eenzaamheid ervaren, maar vinden via muziek hun uitlaatklep. Mis deze bijzondere avond niet!

Deze avond wordt georganiseerd door stichting Hart voor Zwolle in samenwerking met ANNO, stadsmuseum Zwolle.

Meld je aan via het aanmeldformulier onderaan deze pagina, alleen of samen met de mensen waar je mee komt!

Datum & tijd
26 september van 19:00 – 21:30 uur

Locatie
De talkshow vindt plaats in het museumcafé van ANNO. Na afloop is er een borrel in het Vliegende Paard.

Adresgegevens
ANNO Stadsmuseum Zwolle
Melkmarkt 41
8011MB Zwolle

Kom je ook?
Iedereen is welkom en entree is gratis, meld je aan via het formulier onder aan deze pagina.

Tafelgasten

Rico - Ricardo McDougal, beter bekend als Phreako Rico of simpelweg Rico, is een iconische rapper uit Zwolle wiens naam onmiskenbaar klinkt in de Nederlandse rapscene. Hij stond aan de wieg van de rapformaties Opgezwolle en Fakkelbrigade, samen met namen als Sticks en Typhoon. Maar achter Rico’s succes schuilt ook een verhaal van kwetsbaarheid; in verschillende interviews deelt Rico openhartig dat hij zich soms eenzaam voelde, zonder een plek om zijn diepste gedachten te uiten. Rico zet zich nu dan ook in voor de toekomst en het welzijn van jongeren met muzikaal talent, samen met welzijnsorganisatie Travers. De Fakkelteit, zoals het inmiddels tien jaar lopende project heet, heeft al vele jongeren geholpen in hun ontwikkeling.

Annelotte de Korte - Annelotte is vrijwilliger marketing & communicatie en ervaringsdeskundige bij Hart voor Zwolle. Na haar studie graphic design heeft ze nu eindelijk iets gevonden wat ze leuk vindt; het ontwerpen en illustreren van (eigen) projecten. Al sinds haar twaalfde is Annelotte in behandeling voor onder andere depressiviteitsklachten en, zo bleek later, chronische suïcidaliteit. Annelotte voelt zich dan ook regelmatig eenzaam vanwege de strijd in haar hoofd. Op Instagram laat de ontwerper juist ook haar kwetsbare kant zien en hiermee hoopt ze het taboe rondom mentale gezondheid te doorbreken, waardoor mensen minder eenzaam worden in hun strijd.

Anne Dreke Deddens – Anne Dreke werkt als docent social work en onderzoeker jongerenparticipatie bij Hogeschool Viaa. Vanuit die rol en mede door haar achtergrond als jongerenwerker werkt zij samen met jongeren aan verbinding en het doorbreken van taboes rond allerlei thema’s. Waarin veiligheid en delen sleutelwoorden zijn. Daarin deelt ze zelf ook haar kwetsbaarheden.

Kopie van Wenshart
Annelotte zonder logo
120623_TW_Portret_Annedreke (002)

Aanmelden talkshow

Wat super leuk dat je erbij gaat zijn! Laat hieronder je gegevens achter en dan zien we je heel graag op 26 september vanaf 19.00 uur in het museumcafé van ANNO!